پیام رییس سازمان بین‌المللی اسیتژ به مناسبت روزجهانی تئاتر
 
گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش
تشریح عملکرد گروه

پیام رئیس سازمان بین المللی اسیتژ به مناسبت ماه مارس 2013 روز جهانی تئاتر برای کودکان و نوجوانانبیا

نقش و ارزش تئاتر در زندگی کودکان و نوجوانان چیست؟

مطالب بسیاری در مورد ارش هنر به رشته تحریر درآمده است و تحقیقات و کارهای بسیار مهمی در سطح جهان در زمینه تاثیر عمیق هنر بر کودکان توسط علومی مانند عصب‌شناسی، روانشناسی پیشرفته و دیگر علوم مرتبط صورت گرفته است. اما همچنان که ما می‌توانیم تلاش کنیم تا میزان تاثیر کارهایمان را بسنجیم، میزان تاثیر واقعی هنر بر مخاطبان آن به صورتی رازآلود و غیرقابل اندازه‌گیری باقی می‌ماند.

اینکه برای مخاطب در یک زمان و فضای خاص تئاتر به صورت امری غیرقابل پیش‌بینی و پر ا هیجان در می‌آید، یک رویداد عمیق و منحصر به فرد تبدیل می‌کند.

اخیراً به یاد جمله‌ای افتادم که می‌گوید، "شما می‌توانید دانه‌های درون یک سیب را شمارش کنید اما هرگز نمی‌توانید سیب‌هایی را که از یک دانه به وجود می‌آیند را شمارش کنید." تاثیر دیدن تئاتر به عنوان یک تجربه بر کودکان و نوجوانان، شاید دقیقاً قابل اندازه‌گیری نباشد و امری ناممکن باشد. به عبارت دیگر من معتقدم جمله‌ای که در بالا برای شما نقل کردم در این زمینه مصداق دارد.

Pieter-Dirk Uys بازیگر و نویسنده به نام آفریقای جنوبی که با کودکان بی‌سرپرست در یک روستای کوچک به نام Darling کار می‌کند برای من داستانی را تعریف کرد که زمانی او یک گروه از این کودکان را با خود به شهر می‌برد. او مشغول راندن اتوبوس در یک مسیر طولانی و بر روی یک تپه بود که متوجه شد که پسر بچه‌ای که در کنار او بر روی صندلی جلوی اتوبوس نشسته به شدت عصبی و نگران است. هنگامی که آنها به بالای تپه رسیدند و پسر بچه توانست جاده روبروی خود را که به دریا منتهی می شد را ببیند. او به آرامی و با تعجب اظهار داشت، "این بسیار بیشتر از آن چیزی است که انتظار داشتم. من عمیقاً معتقدم آن عده که دست به تولید تئاتر برای کودکان و نوجوانان می‌زنند، این کار را به خاطر یک دلیل والا و ارزشمند انجام می‌دهند؛ برای آگاه کردن هر کودک تا بفهمد و درک کند که چیز بیشتری وجود دارد." بیشتر و بیشتر. بنابراین هنگامی که ما تئاتری را برای کودکان و نوجوانان تولید می‌کنیم همزمان هم یک دانه‌ای را که دارای یک پتانسیل غیرقابل اندازه‌گیری است می‌کاریم و هم یک امکان فوری برای کشف لذت بیشتر و بیشتر را فراهم می‌کنیم. کشف بیشتر و بیشتر خنده، لذت، ارضای حس کنجکاوی، روبرو شدن با یک واقعیت ناگهانی، ارتباط با مفهوم، همدردی با اشک‌ها، احساس شگفتی و یک جذبه قوی و عمیق بسیار بیش از آنچه که مفهوم زنده بودن از آن برمی‌آید.

به ما برای گرامیداشت روز جهانی تئاتری برای کودکان و نوجوانان سال ۲۰۱۳ و از طریق یک تلاش جمعی و با شعار "همین امروز یک کودک را به تئاتر ببر" ملحق شوید. "چه کسی می‌تواند  


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 19:55 ::  نويسنده : روابط عمومي گروه